Norman Eijck

Ik begon mijn commerciële loopbaan in 1989 in de schoolbanken van de IVA in Driebergen. Een geweldige sales- en management opleiding, een geweldige tijd vooral ook! Na een paar jaar in de automotive branche actief te zijn geweest zette ik mijn carrière voort in de horeca. Los van de gezelligheid bleek het een sales vak pur sang te zijn: drank, lekker eten, feesten en partijen, mezelf achter de bar of in de bediening… alles is te verkopen.

In 1999 maakte ik de overstap naar het bedrijfsleven, eerst in de verkoop en later als trainer/coach. Jarenlang heb ik met collega-trainers mogen werken aan een effectieve ontwikkelingsvisie. Natuurlijk blijven we deze finetunen zodat de visie nog steeds aansluit bij de verschillende leerstijlen en -doelen van zowel individuen als bedrijven.

Ontwikkeling is vaak een lange termijn traject. Dat wil niet zeggen dat gewenste resultaten lang op zich laten wachten, maar feitelijk zijn we nooit klaar met ontwikkelen en onszelf verbeteren. Ik vergelijk ons mooie verkoop vak graag met topsport: Ongeacht hoe goed deze sporters ook al zijn en hoeveel prijzen ze al gewonnen hebben, elke week weer spenderen ze vele uren op het trainingsveld. Dat is nodig, want de concurrentie staat niet stil en spelregels en materialen veranderen telkens weer.
In de verkoop is dat niet anders… de markt verandert, concurrenten bedenken telkens nieuwe oplossingen, zelfs de manier van inkopen blijft niet hetzelfde. Bovendien leggen bedrijven zelf de omzet-lat steeds hoger… stilstaan is dus geen optie!

Vooruitgang creëer je niet door enkel een verkoop team te trainen, dat heeft nog nooit het gewenste resultaat gegeven, zeker niet op langere termijn. Sterker nog, een training geeft slechts inzicht in hoe een verkoopproces in de praktijk uit kan gaan zien. Maar om dat inzicht te veranderen in “kunnen” is structurele opvolging nodig.
Daarvoor zal het managementteam moeten worden opgelijnd voor een gezamenlijke ontwikkelingsvisie. Daarnaast moet een uniforme verkooptaal op maat worden gebouwd zodat de verkoopmethodiek perfect past in de dagelijkse praktijk en de opvolging in de vorm van coaching echt kan plaatsvinden. Tot slot zal een monitoring systeem moeten worden ingericht om de resultaten van de ontwikkel-investeringen positief te kunnen sturen.

Ik zie mijzelf niet als een trainer, maar als een partner die een lange termijn relatie met opdrachtgevers aangaat om hen optimaal te kunnen begeleiden bij hun structurele commerciële groei. Er is geen snelle manier om mensen te ontwikkelen, training is geen pilletje waar je beter van gaat verkopen… zo’n pilletje bestaat niet. Mocht u er naar op zoek zijn, dan moet u niet bij mij wezen. Maar als u structurele commerciële groei zoekt, dan kom ik graag met u in contact… laten we een afspraak maken!